vendredi 5 novembre 2010

[GruntZ] A l'assaut de la GNF


J'ai pu tester sur un magnifique décor (don de JMD), GruntZ, ce nouveau jeu de figurines sci-fi 15mm de Rottenlead. Bon disons-le franchement, même si le jeu est prometteur il possède quelques petits défauts (de mon point de vue) qui ne sont pas liés au fait que le jeu est encore en beta test (la version 0.6 est la version courante) mais plutôt aux choix du concepteur. 
 

Le fait de jouer tour par tour (tour de joueur) n'est pas gênant car les mécanismes tournent autour de cela. Non c'est plus le fait de devoir gérer les tirs figurine par figurine (les résolutions se font avec 2D6) alors qu'une unité contient en général 8 figurines d'infanterie. Il est difficile de globaliser les jets en une seule main (sauf avoir des paires de dés par couleur en nombre).


Le jeu a du potentiel, mais..comme je suis difficile sur les règles 15mm, je dois encore creuser et retester GruntZ. Merci à Tiyo d'avoir supporter ma mauvaise humeur qui croissait au fil des tours.



Ci-dessous un échange avec l'auteur :

 Q : Succeed rolls with 2D6 under a skill of 5 or under a Mind of 6 is very difficultA: Thats a fair comment. However, if they were within command distance of their commander they could use his higher number. 

Q: The squads of 8 models (1 LD, 5 troopers, 2 attachments) are too big for the scale. Sections of 4 models (1 ld, 2 troopers, 1 attachment) seem more suited
A: I think you are right for a faster game, accept I also found that at a show it was difficult to keep things moving quickly but in a standard game where you are not teaching other players it does speed up with the larger unit.

Q : Throwing 2D6 for the resolution of action does not allow simultaneous resolution (rolls one die by figure in one throw). Use of 1D12 or D10 (tightening the intervals) can be a solution (but with the lost of the gauss curve) ?

A : I love 2D6 because of the probability you can map out. Unlinke multi D6 rolling (think GW) or other dice types. I will certainly be looking at group based rolling and working on a solution as an option.  At the moment I favour the slower skirmish level approach of single figure resolution, but I hope to find an ideal solution for group resolution i.e. combined fire. 

 Q: The roll (2D6 by model) would be less cumbersome with sections of 4 models
A: Agree but I do want to stick to the standard of 6 as a base otherwise it feels a bit light and you might have to make scared shitless tests more often - this is one for me to think about..  Lets hope I can find a mechanism that allows for both, I am sure when the pts are publish it can be set to allow unit sizes from 4 up to 10.
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